torsdag 8. oktober 2009

Trafikkbot I og II

Jeg er ingen trafikkbølle, men 2 trafikkbøter har jeg likevel klart og fått. Den første gangen det skjedde må ha vært for 11-12 år siden eller noe. Jeg ble tatt for å kjøre 90 km/timen i 80-sona.
Jeg sveivet ned vinduet for politiet, og politiet snakket til meg med sin myndige politi-røst:
”Dette gikk litt fort, dette.”, sa han.
Og jeg svarte med min egen, har-ikke-vett-til-lyve-røst:
”Ja, du skjønner, jeg så dere ikke.”

Nu vel, neste gangen jeg fikk trafikkbot var i fjor. Da kjørte jeg i 70 i 60-sona. Helt plutselig sto det en politimann midt i veien. (Jeg skjønner forresten ikke at de tør gjøre det, for jeg blir usikker og vet ikke helt hva jeg skal gjøre når noen stiller seg opp og stirrer sånn på meg. Men det er nå en annen sak.) Jeg ble i alle fall vinket inn, og invitert inn i politibilen. Her ble jeg presentert for min ugjerning. Politimannen tok seg god tid, og jeg satt pent og pyntelig og ventet på setet ved siden av. Jeg tror politimannen tok seg god tid fordi han skjønte at jeg ikke var noen råkjører, og at han håpet på at jeg skulle snakke meg til en mildere bot. Men det skjønte ikke jeg. Jeg bare satt der og ventet på straffen min. Jeg tror den kom på 2900,-.
.
2900,- er mye penger for ikke å ha voldt noe skade av noe slag. Men dessverre er jeg skrudd sammen slik at det kun er store bøter som får meg til å kjøre etter fartsgrensene. Fornuftig informasjon som at jeg er til fare for meg selv og mine omgivelser, preller av når jeg er i farta. Dessverre. Og det er grunnen til at bøtene er så høye. De skal beskytte meg mot meg selv. Og mot deg og dine også.
.
YYY
.

1 kommentar:

  1. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    SvarSlett